Et SAS-fly er på vej til Københavns Lufthavn fra Paris, men der opstår problemer kort før landing.
- Københavns Lufthavn, Kastrup
- 29. december 1947
- Kort efter kl. 18:50 (lokal tid)
- Vickers V.628 Viking 1B
- Torulf Viking
- OY-DLI
- Produktionsår: 1947
- DDL (SAS)
SAS-flyet Torulf Viking er på vej fra Paris og skal lande kl. 18:50 i Københavns Lufthavn, men er lidt forsinket. Pilot Whitfields lægger an til landing. Flyet er 6-700 meter fra kysten og 300 meter fra landingsbanen, passagererne har spændt sikkerhedsbæltet. Det er regndis og mørkt, så havet glider i et med kysten.
Pludselig råber andenpiloten til Whitfields: “Der er vand lige forude”. Piloten kan ikke nå at trække flyet op.
Han kan dog nå at løfte flyet og får lukket af for benzinen for at minimere faren for eksplosion. I næste øjeblik fanger landingshjulene havoverfladen og borer sig ned i sandbunden. Maskinen går på næsen, og cockpittet bliver knust. Piloten bliver kastet ud af flyet.
Ingen af de 20 passagerer eller 4 besætningsmedlemmer omkommer, piloten får en flænge i panden og andenpiloten brækker benet og yderligere en må på hospitalet.
Læs om flere flykatastrofer
Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly under indflyvningen forsvinder i en regnsky og styrter i Øresund
Otte spillere på det danske fodboldherrelandshold styrter i dårligt vejr ned i Kastrup Lufthavn på vej til en træningskamp og omkommer
Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg styrter i havet