Et fly fra Zone-Redningskorps er chartret af DBU til at flyve 8 fodboldlandsholdsspillere til en træningskamp i Herning. Kort efter start får flyet problemer i det dårlige vejr.

Et Zone-Redningskorpset de Havilland-fly skal transportere nogle herrelandsholdsspillere til en træningskamp i Herning mellem spillere fra OL-truppen mod et kombineret ungdoms- og B-landshold. Kampen er en træningskamp forud for OL. 

Flyet som Røde Kors Fly
Flyet har tidligere været brugt til opgaver for Dansk Røde Kors Foto: Danmarks Tekniske Museum Zonen-samlingen

Vejret er ikke godt. Det regner, blæser og skyerne hænger lavt. Fly kommer dog fint i luften. Men kort efter lift off bliver flyet fanget i en voldsom regnbyge og får kraftig sidevind. Pilot Stig Vindeløv er i store problemer. Flyet er nemlig ikke godkendt til regnvejrsflyvning, det har ikke engang en vinduesvisker.

Det vejr, vi havde i lørdags, var det danske vejr med alle dets luner, og det er derfor min ganske bestemte opfattelse, at der aldrig nogensinde her i landet burde gives tilladelse til passagerflyvning med maskiner, der ikke er udrustet med fuldt blindflyvningsudstyr.
Gerhardt Crone, luftfartsinspektør og leder af vejrtjenesten
I Politiken den 18. juli 1960

Flyet er kun godkendt til godtvejrs-flyvning, og det er katastrofalt. Pilot Stig Vindeløv kan intet se og går derfor over til instrumentflyvning. Flyet er hverken udstyret med radiokompas eller andre moderne navigationsmidler, og derfor kan han kun navigere efter den såkaldte ‘kunstige horisont’, som er et instrument, der erstatter udsigten til jorden.

Problemet er, at det først virker, når flyet er kommet op i fulde omdrejninger. Derfor er det ikke til nogen hjælp lige efter starten, da flyet hænger i lav højde over Øresund. Stig Vindeløv kæmper desperat for at redde situationen. Han mærker ikke flyet krænger til højre, og da han ikke har nogen horisont at navigere efter, er han prisgivet. Flyet går i spin, slår en kolbøtte og styrter mod havoverfladen. Det sker kun omkring 40-50 meter fra land og fra cirka 100 meters højde.

Zone-flyet havde fået en speciel tilladelse. Der var ikke på det tidspunkt i lufthavnsområdet den krævede sigtbarhed og skyhøjde - 5 km sigt og mindst en skyhøjde på 300 meter - men da trafikken var rolig på lufthavnen, gav man tilladelse.
E.O. Dalshof, overlufthavnskontrollør
I Berlingske Tidende den 18. juli 1960

Da flyet rammer havoverfladen bliver det krøllet sammen og splittet i tre dele, mens regnen stadig pisker ned. Fodboldstøver, trøjer og vragdele driver på havoverfladen. To fiskere fra Kastrup når frem til flyet – kort efter følger redningsfolkene. Pilot Stig Vindeløv når at sige:  “Jeg forstår ikke, hvordan det kunne ske,” inden han besvimer. 

Alle passagerer omkommer. Herrefodboldlandsholdet og dansk idræt mister nedenstående spillere ved katastrofen.

Per Funch Jensen, målmand (KB), 21 år
Arne Karlsen, centerhalf (KB), 20 år

Kurt Krahmer, ving (KB), 21 år
Erik Pondal Jensen, halfback (AB), 29 år

Søren Andersen, angriber (Frem), 23 år
Ib Eskildsen, back (Frem), 19 år

Børge Bastholm Larsen, back (Køge), 29 år
Erling Spalk, centerhalf (Ikast FS), 19 år

Flere af spillere er allerede udtaget til De Olympiske Lege i Rom, og andre er udset til at være fremtidens spillere på det danske herrelandshold. 

Kun piloten overlever, han får amputeret et ben.

Forsiden af Politiken dagen efter flystyrtet
Forsiden af Politiken dagen efter flystyrtet

DBU havde bestilt tre fly, men det ene er i stykker. Det andet fly når slet ikke at lette på grund af ulykken og vender i stedet om og kører tilbage til terminalen. I det fly sidder Erik Dyreborg (Næstved), Hans Andersen (Køge), Bent Jørgensen og Bjarne Eklund (begge B93). Til erstatning for det fly, der er til reparation, sender DBU en taxa, som fem ledere bliver proppet ind i.

Træningskampen bliver naturligvis aflyst. Danmark vinder i øvrigt sølv ved De Olympisk Lege i Rom.

Læs mere

Idrætshistorie.dk har en længere artikel om katastrofen med herrelandsholdet

Mediano har også en artikel om de otte spillere, der omkom på vej til kamp

På Wikipedia kan du også se, hvad der skete efter flykatastrofen med landsholdet

Læs om flere flykatastrofer

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly forsvinder i en regnsky under indflyvningen og styrter i Øresund

Den svenske kronprins Gustav Adolf omkom også under take off i Kastrup Lufthavn 16 år tidligere om bord på KLM-flyet, The Flying Dutchman

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg forsvinder

Skriv et svar