Et Air France-fly på vej fra Kastrup Lufthavn til Paris er tidligere på dagen returneret til Københavns Lufthavn på grund af problemer i motoren. Flyet bliver repareret og letter igen, men motoren begynder at brænde.

Problemer med magnet

Et Douglas DC-3-fly fra Air France er på vej fra Københavns Lufthavn, Kastrup til Le Bouget i Paris. Flyet er over seks timer forsinket. Flyet lettede første gang planmæssigt kl. 10.00 om formiddagen. Men efter en times flyvning vælger piloten, luftkaptajn Faucher, at returnere til Kastrup Lufthavn. Flyet bliver undersøgt og en magnet i venstre motor er brændt over og bliver udskiftet.

Føreren gjorde forsøg paa af vende Maskinen, den drejede ogsaa rundt, men kort efter knækkede den ene Vinge af, og Maskinen hvirvlede mod Jorden, ikke særlig hurtigt, men i Cirkler, Flammerne stod omkring den.
Øjenvidne Sigurd Hansen
I Berlingske Tidende den 4. september 1946

Benzinrør revnet

Næste gang går det værre. Flyet letter kl. 16.25 fra Kastrup Lufthavn. Kort efter, mens flyet er over Stevns ved gården Vilhelmshaab uden for Holtug på Stevns, begynder venstre motor at brænde. Et benzinrør er utæt eller revnet. Piloten forsøger at slukke branden, men det lykkes ikke. Flammerne omspænder flyet og venstre vinge brækker af. Fra 1.000-1.500 meters højde og styrter flyet ned. Da det rammer jorden eksploderer det, og vragdelene bliver spredt over området ved Holtug.

Så vidt vi kan se, må der være sket det, at benzinen er strømmet ud fra en læk i benzinrøret eller revne i en slange og straks gaaet i brand.
M.P. Eskildsen, Chef for Statens Lufthavnstilsyn
I B.T. den 4. september 1946

Alle 17 passagerer og 5 besætningsmedlemmer omkommer i den første store flykatastrofe i Danmark efter Anden Verdenskrig.

SAS’ første flyulykke efter Anden Verdenskrig sker i Kastrup Lufthavn, da flyet fra Paris lægger an til landing, men flyet ligger for lavt

Den svenske kronprins Gustav Adolf omkommer også under take off i Kastrup Lufthavn fire måneder senere om bord på KLM-flyet, The Flying Dutchman

SAS’ første større alvorlige ulykke efter Anden Verdenskrig sker i bjergrigt terræn nær Frankfurt. Halvdelen af passagererne omkommer i ulykken