Et Air France-fly på vej fra Kastrup til Paris er tidligere på dagen returneret til Københavns Lufthavn på grund af problemer i motoren. Flyet bliver repareret og letter igen, men der opstår brand i motoren.

  • Sted: Stevns, Danmark
  • Dato: 3. september 1946
  • Tidspunkt: kl. 16:33 (lokal tid)
  • Fly: DC Dakota (Douglas C-53D-DO (DC-3))
  • Registreringsnummer: F-BAOB
  • Produktionsår: 1943
  • Selskab: Air France

Et Douglas DC-3-fly fra Air France er på vej fra Københavns Lufthavn til Le Bouget i Paris. Flyet er over seks timer forsinket. Flyet lettede
første gang til den planmæssige afgang kl. 10.00 om formiddagen. Men efter en times flyvning vælger piloten luftkaptajn Faucher at returnere til Kastrup. Flyet bliver undersøgt og en magnet i venstre motor er brændt over og bliver udskiftet.

Føreren gjorde forsøg paa af vende Maskinen, den drejede ogsaa rundt, men kort efter knækkede den ene Vinge af, og Maskinen hvirvlede mod Jorden, ikke særlig hurtigt, men i Cirkler, Flammerne stod omkring den.
Øjenvidne Sigurd Hansen
I Berlingske Tidende den 4. september 1946

Næste gang går det værre. Flyet letter kl. 16.25 fra Kastrup. Kort efter, mens flyet er over Stevns ved gården Vilhelmshaab uden for Holtug
på Stevns, bryder der brand i venstre motor. Et benzinrør er utæt eller revnet. Piloten forsøger at slukke branden, men det lykkes ikke.
Flammerne omspænder flyet og taber venstre vinge. Fra 1.000-1.500 meters højde og styrter flyet ned. Da det rammer jorden eksploderer det, og vragdelene bliver spredt over området.

Så vidt vi kan se, må der være sket det, at benzinen er strømmet ud fra en læk i benzinrøret eller revne i en slange og straks gaaet i brand.
M.P. Eskildsen, Chef for Statens Lufthavnstilsyn
I B.T. den 4. september 1946

Alle 17 passagerer og 5 besætningsmedlemmer omkommer i den første store flykatastrofe efter Anden Verdenskrig.

Læs mere om flystyrtet på Verdens Gangs website.

Læs mere om flyselskabet Atlantic Airlines på Wikipedia.

SAS-flyet Haakon Viking har også været en tur i vandet