Et Sterling Airways-fly i Teheran-Mehrabad Lufthavn får problemer, da det højre landingsstel bryder sammen.

En Caravelle fra Sterling Airways med 92 passagerer har netop tanket i Teheran-Mehrabad International Lufthavn i Iran og skal flyve videre til Istanbul for atter at tanke, inden turen går hjem til København med forventent ankomst kl. 16.30. 49 danske passagerer er sammen med deres 43 medrejsende på en 14-dages rundtur i Østen. De er begyndt rejsen i København den 2. marts.

OY-STK fotograferet i San Francisco og var en del af en rundflyvning for danske turistorganisationer
Flyet fotograferet i San Francisco og var en del af en rundflyvning for danske turistorganisationer. Foto: Christian Funch

Flyets besætning er steget på i New Delhi, Indien og har kun fløjet 3 timer. I flyet er der god stemning, passagererne har netop fået udleveret evalueringsskemaer, hvor de skal notere, hvordan de synes, turen er gået.

Pilot Leif Knud Jørgensen bliver taxiet flyet ud til startbanen. Kontroltårnet ser, at der kommer røg fra et af flyets hjul. Piloten får besked på at stoppe, men inden han når at gøre noget kollapser højre landingsstel. Højre vinge rammer jorden og flækker. Gnisterne fra vingens kontakt med asfalten antænder brændstoffet. Hele flyet bliver omspændt af flammer. Den eksplosionsagtige brand forhindrer besætningen i at hjælpe under redningen. To minutter senere er lufthavnens brandvæsen fremme ved flyet. Begge flyets døre bliver åbnet, så besætning og passagerer kan hoppe ud. Piloten har taget sine sko af, som forberedelse til at bruge slisker og brækker derfor begge sine hæle, da han hopper ned på landingsbanen fra cockpittet, fordi han ikke kunne bruge nødudgangen.

Var der gået brand i en motor under start, havde jeg kunnet forstå det. Men maskinen var jo i tomgang på vej ud til banen.
Luftkaptajn og medlem af bestyrelsen for Sterling Airways' pilotforening Alex Petersen
I Politiken den 16. marts 1974

Flyet udbrænder. Årsagen til sammenstyrtningen af landingsstellet skyldes enten en fejl i hydraulikken eller metaltræthed, lyder forklaringerne.

15 passagerer (7 danske og 8 svenske) omkommer i katastrofen i Teheran-Mehrabad Lufthavn, mens 37 bliver kvæstet. Der er første gang, en brand om bord på et dansk charterfly koster menneskeliv. Leif K. Jørgensen bliver tilbagehold af Shahens sikkerhedspoliti, der frygter sabotage.

Læs om flere flykatastrofer

Det er ikke første gang et Skandinavisk fly brænder på startbanen. Bare fire år tidligere udbrændte et SAS-fly på startbanen i Rom 

Et SAS-fly får problemer under landingen og kører i vandet. Denne gang er det i JFK International Airport. Følgerne af ulykken er mindre end i Teheran

Atlantic Airways-fly er på vej fra Stavanger til Molde, men under en mellemlanding i Stord Lufthavn går det galt, og flyet ryger ned af en skrænt

Skriv et svar