Et Sterling Airways-fly i Teheran-Mehrabad Lufthavnen får problemer, da det højre landingsstel bryder sammen.

  • Sted: Teheran-Mehrabad Lufthavnen, Iran
  • Dato: 15. marts 1974
  • Tidspunkt: kl. 8:09 (lokal tid)
  • Fly: Sud Aviation SE-210 Caravelle 10B3
  • Flynummer: 296
  • Registreringsnummer: OY-STK
  • Produktionsår: 1970
  • Selskab: Sterling Airways

En Caravelle fra Sterling Airways med 92 passagerer har netop tanket i Teheran-Mehrabad International Lufthavn i Iran og skal flyve videre til Istanbul for atter at tanke, inden turen går hjem til København med forventent ankomst kl. 16.30. 49 danske passagerer er sammen med deres 43 medrejsende på en 14-dages rundtur i Østen. De er begyndt rejsen i København den 2. marts.

Flyets besætning er steget på i New Delhi og har kun fløjet 3 timer. I flyet er der god stemning, passagererne har netop fået udleveret
evalueringsskemaer, hvor de skal skrive, hvordan de synes, turen er gået.

Pilot Leif Knud Jørgensen bliver taxiet flyet ud til startbanen. Kontroltårnet ser, at der kommer røg fra et af flyets hjul. Piloten får besked på at stoppe, men inden han når at gøre noget kollapser højre landingsstel. Højre vinge rammer jorden og flækker. Gnisterne fra vingens kontakt med asfalten antænder brændstoffet. Hele flyet bliver omspændt af flammer. Den eksplotionsagtige brand forhindrer besætningen i at hjælpe under redningen. To minutter senere er lufthavnens brandvæsen fremme ved flyet. Begge flyets døre bliver åbnet, så besætning og passagerer kan hoppe ud. Piloten har taget sine sko af, som forberedelse til at bruge slisker og brækker derfor begge sine hæle, da han hopper ned på landingsbanen fra cockpittet, fordi han ikke kunne bruge nødudgangen.

Var der gået brand i en motor under start, havde jeg kunnet forstå det. Men maskinen var jo i tomgang på vej ud til banen.
Luftkaptajn og medlem af bestyrelsen for Sterling Airways' pilotforening Alex Petersen
I Politiken den 16. marts 1974

Flyet udbrænder. Årsagen til sammenstyrtningen af landingsstellet skyldes enten en fejl i hydraulikken eller metaltræthed, lyder forklaringerne.

15 passagerer (7 danske og 8 svenske) omkommer i katastrofen i Teheran-Mehrabad Lufthavn, mens 37 bliver kvæstet. Der er første gang, en brand om bord på et dansk charterfly koster menneskeliv. Leif K. Jørgensen bliver tilbagehold af Shahens sikkerhedspoliti, der frygter sabotage.

Læs mere

Læs mere om flystyrtet på Verdens Gangs website.

Læs mere om flyselskabet Atlantic Airlines på Wikipedia.

SAS-flyet Haakon Viking har også været en tur i vandet