Et Atlantic Airways-fly får problemer med bremseklapperne under en mellemlanding i Norge.

Et Atlantic Airways-fly er lejet af det norske industrivirksomhed Aker Kværner til at flyve ansatte fra Stavanger til Molde via en mellemlanding i Stord Lufthavn, som ligger 150 km nord for Stavanger. De 12 passagerer og 4 besætningsmedlemmer er lettet fra Stavanger kl. 7:07 og har planlagt ankomst i Molde kl. 8.55 med afgang fra Stord kl. 8:05.

OY-CRG letter fra Vágar Lufthavn
OY-CRG letter fra Vágar Lufthavn. Foto: © Mogens Wahl, www.oy-reg.dk

Et andet fly er landet ca. 15 min. tidligere uden problemer, og intet tyder på, at den forestående landing med Atlantic-flyet skal give problemer.

Der bliver foretaget en inspektion af landingsbanen. Landingsbanen er fugtig, men det får personalet i Atlantic-flyet ikke at vide. De går derfor ud fra, at landingsbanen er tør.

OY-CRG i luften over Færøerne
OY-CRG i luften over Færøerne. Foto: © Mogens Wahl, www.oy-reg.dk

Piloterne kan se landingsbanen og lægger an til landing. Lyset, der indikerer at flyets seks bremseklapper (lift spoilers) er sat ind, tænder ikke.

Bremseklapperne sidder øverst på vingerne og bliver brugt, når flyet er i luften, og gør det muligt at lande med lav hastighed. Piloten melder: “No spoilers”. Han bremser derfor maksimalt, men den forventede opbremsning udebliver. Han aktiverer det sekundære bremsesystem og endelig nødbremsesystemet, uden at det hjælper. Flyets bremser blokerer. Det tyve år gamle fly skrider ned af landingsbanen, mens kaptajnen kæmper for at holde det under kontrol.

Først hørte vi et stort brag. Det var ca. kl. 7.15 eller 7.20. Nu brænder det kraftigt, og vi har netop hørt to mindre brag. På landingsbanen er der en brandbil og tre ambulancer.
Lars Morten Nesse
Øjenvidne i VG den 10. oktober 2006

Flyet nærmer sig enden af landingsbanen i relativ lav fart. Men hvor landingsbanen ender, begynder en stejl skrænt. Atlantic-flyet ryger ned af skrænten og rammer på vejen lysmaster, træer og klipper. Flyet ligger helt stille og er totalt smadret. Det begynder at brænde i højre side, en brand som spreder sig til kabinen og videre til flyets venstre side. Personalet forsøger at åbne flere nødudgange, men de er enten ødelagte, blokerede eller også kan piloterne ikke få dem åbnet. Det lykkes endelig at komme ud af flyet via bagendens venstre nødudgang, mens piloten springer ud af et vindue.

Tre passagerer og et besætningsmedlem omkommer. Seks andre får alvorlige forbrændinger.

Læs mere

Læs mere om flystyrtet i Norge på Verdens Gangs website

Læs mere om det færøske flyselskabet Atlantic Airlines på Wikipedia

SAS-flyet Haakon Viking har også været en tur af landingsbanen

Læs om flere flykatastrofer

18 år tidligere fik et SAS-fly også problemer under landingen. Dengang var det i JFK International Airport. Følgerne af ulykken var dog mindre end i Norge

Et Sterling Airways-fly udbrænder på startbanen i Teheran. Også dengang får branden en fatal udgang og mange omkommer. Myndighederne frygter terror

I 1947 omkommer den svenske kronprins Gustav Adolf under take off i Kastrup Lufthavn. KLM-flyet, The Flying Dutchman, styrter ned og brænder op

Skriv et svar