SAS-flyet Haakon Viking kører under landingen i John F. Kennedy International Airport for langt og ender i vandet.

  • Sted: JFK International Airport, New York (USA)
  • Dato: 28. februar 1984
  • Tidspunkt: kl. 16:16 (lokal tid)
  • Fly: McDonnell Douglas DC-10-30
  • Flynavn: Haakon Viking
  • Registreringsnummer: LN-RKB
  • Produktionsår: 1975/6
  • Selskab: SAS

Pilot Hans Marner er lettet med Haakon Viking fra Stockholm tidligere på dagen og er mellemlandet i Gardamoen i Oslo. Da han sammen med besætningen gør klar til landing i New York, har han for meget fart på. Flyet skyder 370 km i timen. Hans Marner og styrmanden kontrollerer og tilpasser ikke hastigheden på den sidste del af landingen, som proceduren foreskriver. I stedet for at afbryde landingen, vælger de at fortsætte og stoler på autospeederens kontrolsystem, som har vist sig ikke helt pålideligt på de seneste. 

Flyet bremsede af al kraft, så hele maskinen rystede. Pludselig lød et gennemgribende, dumpt brag og så lå flyet stille. Det første jeg så var, at der begyndte at sive vand ind gennem de forreste døre i flyet.
Pianist Håkan Johansson, passager på flyet
I B.T. 1. marts 1984

Flyet kommer for langt ind over den 3 kilometer lange og lidt regnvåd landingsbane i Kennedy Airport i New york og begynder at skride. Piloten styrer til højre side af landingsbanen for at undgå landingslysene. Flyet smadrer nogle telefonpæle, fortsætter ud gennem metalhegnet for ende af landingsbane, deler en mole i to og kører 10 meter ud i det 3 meter dybe vand. Besætningen og passagererne må en tur i vandet, inden de forfrosne er i sikkerhed på landjorden. 

Ingen af de 163 passagerer eller 14 besætningsmedlemmer omkommer. Otte passagerer må en tur på hospitalet, og flyet bliver repareret.

Læs mere

Læs mere om flystyrtet på Verdens Gangs website.

Læs mere om flyselskabet Atlantic Airlines på Wikipedia.

SAS-flyet Haakon Viking har også været en tur i vandet