Et SAS-fly af typen Q400/Dash 8 får problemer med landingstellet, da det skal lande i Aalborg Lufthavn. Det skal vise sig, at det ikke er sidste gang, at et Dash 8-fly giver SAS problemer.

Et SAS-fly er søndag eftermiddag på vej fra Københavns Lufthavn, Kastrup til Aalborg Lufthavn med 69 passagerer. Der er en flot sensommerdag med højt solskin og kun enkelte skyer. 

Turen har været uden hændelser. Men da flyet skal til at lande efter 30 minutters flyvning og slå landingstellet ned, sker der noget. Da luftkaptajn Ole Arevad og hans andenpilot slår landingsstellet ned, hører de en underlig lyd. Kort tid giver instrumentbrættet to grønne og et rødt lys. De to grønne lys viser, at venstre- og næselandingsstellet er nede og låst forsvarligt. Det røde lys viser, at det højre landingstel ikke er forsvarligt sikret. 

De beslutter sig for ikke at lande og lave en overflyvning. Ole Arevad går ind i kabinen og kigger ud på hjulene. Det ser fint ud. I cockpittet prøver de at låse landingsstellet manuelt, men uden resultat. De kontakter Københavns Lufthavn, men der ingen hjælp at hente.

10 seconds!
Bent down!
Tighten up your muscles!
Ole Arevad
Luftkaptajn

Mandskabet gør klar til nødlanding. De laver nogle overflyvninger for at forbruge så meget brændstof som muligt. Da de lander, rammer flyet først med det venstre – og sikre – landingsstel. Da flyets højre landingsstel rammer landingsbanen, bryder det sammen. Flyet er uden for mandskabets kontrol.

Flyet kurer henad landingsbanen, den højre propel rammer jorden og splintres, en kæmpe flamme kommer ud af højre motor og dele af propelbladene bliver slynget ind i kabinen. Flyet ryger af landingsbanen, drejer skarpt til højre og ender i græsset. Efter 30 sekunder bliver dørene åbnet, og passagererne slipper ud i friheden.

11 passagerer kommer på hospitalet, fem passagerer kommer til skade, men ingen alvorligt. Havarirapporten slår efterfølgende fast at et rustent gevind forenden af et hydraulikstempel gik i stykker, da landingsstellet skulle foldes ud.

Billede fra havariet
Billede fra havarirapporten viser, hvordan dele fra propellen er røget ind i flyet

Det er dog ikke sidste gang, at DASH 8-flyene giver SAS hovedpine. Blot tre dage senere må et andet Q400/Dash 8-fly nødlande denne gang i Vilnius Airport på vej fra København til Palanga. Atter engang kollapser højre landingsstel ved nødlanding. Alle passagerer bliver evakueret. 

Q400/Dash 8-flyene får flyveforbud. Efter et stykke tid kommer flyene på vingerne igen. 

Lidt over en måned senere (den 27. oktober 2007) nødlander et Q400/Dash 8-fly i Københavns Lufthavn, det kommer fra Bergen, Norge. Flyet med registreringsnummer LN-RDI har også problemer med højre landingsstel, der atter engang kollapser. Denne gang fordi en løs O-ring havde sat sig i klemme. 

Det står klart efter tre problematiske landinger, at SAS bliver nødt til at gøre noget for at bevare virksomhedens troværdighed og vise, at de tager sikkerheden alvorligt.

Tilliden til Q400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere usikre overfor at flyve med flytypen. Vi tager derfor Dash8/Q400 ud af drift.
Mats Jansson
Koncernchef i SAS

Q400/Dash 8-flyene får flyveforbud. Dagen efter den sidste nødlanding tager SAS deres 24 Q400/Dash 8-fly ud af drift. 

Læs mere

På Wikipedia kan du læse mere om historien bag de canadiske Dash 8-fly

Luftfartsmyndighederne lavede en rapport om nødlandingen med Q400/Dash 8

TV2 Nord har lavet en udsendelse om nødlandingen i Aalborg Lufthavn

Læs om flere flykatastrofer

Det er ikke første gang, at et landingsstel giver problemer. Det skete også næsten 30 år tidligere under starten, men katastrofen var langt værre

16 år tidligere lykkedes det pilot Stefan Rasmussen at nødlande et SAS-fly kort efter take off fra Stockholm Arlanda lufthavn. Næsten mirakuløst omkommer ingen 

Et andet SAS-fly får problemer med landingsstellet. Denne gang i Santa Monica Bay ved Los Angeles. Udgangen er desværre langt mindre lykkelig

Skriv et svar