Et SAS-fly letter fra Arlanda Lufthavnen i Stockholm, men på grund af is på vingerne må kaptajn Stefan Rasmussen nødlande i Gottröra.

SAS-flyet Dana Viking er kommet fra Zurich kl. 22:09 aftenen før. Temperaturen har i løbet af natten været omkring frysepunktet.
Næste morgen er det en småkold vinterdag, hvor temperaturen stadig er lige under frysepunktet. Flyet bliver afiset kl. 8:30, men ground crew’et undersøger ikke, om der er is på vingernes overside.

Pilot Stefan Rasmussen letter med Viking letter fra Arlanda Lufthavn i Stockholm kl. 8:47. Flyet skal mellemlande i København og har Warszawa som sin endelige destination.

Efter bare 25 sekunders flyvning mærker kaptajn Stefan Rasmussen, at der er noget galt. Han ved ikke, at der er kommet såkaldt klar-is i motorerne. Det er røget ind i motorerne og ødelægger bladene i luftindtaget, så kompressoren ikke virker. Store rystelser går gennem flyet. Lyset i kabinen går ud og tænder igen. Der lugter brændt. Der er helt stille. Nogle af passagererne rejser sig, men får besked på at sætte sig igen. 

Vi skal holde godt øje med denne her for rent statistisk står den for tur til en fejl.
Kaptajn Stefan Rasmussen til styrmand Ulf Cedermark

Stefan Rasmussen tager hastigheden af motorerne, men den automatiske hastighedskontrol går ind og øger hastigheden, fordi højden stiger – det såkaldte Automatic Thrust Restoration (ATR). Stefan Rasmussen og SAS ved ikke, at systemet er installeret i flyet. Personalet forsøger at slå autopiloten fra, men forgæves.

Efter bare 1,20 minutters flyvning har begge motorer problemer. En alarm viser, at der er brand i en motor, og besætningen tænder slukningssystemet. Flyet er i en kilometers højde. I mellemtiden er pilot Per Holmberg, som er passager på flyet, dukket op i cockpittet for at hjælpe. Han prøver at genstarte motorerne, men forgæves. De to piloter prøver at få det 55 tons tunge fly til at svæve længst muligt, uden at det staller.

Besætningen spørger om lov til at returnere til Arlanda Lufthavn. Flyet er nu 200 meter over jorden, Stefan Rasmussen vælger at forsøge en nødlanding. Han er over Gottröra i Uppland. Foran ham ligger en mark ved en lille granskov, hvor han får manøvreret flyet over. En råber emergency procedure. Stewardesserne giver passagererne besked på at bøje hovedet ned mellem knæene. 

Styrmand Ulf Cedermark meddeler kontroltårnet: “Og Stockholm, SK 751, vi havarerer i marken”.

Kaptajn: Prepare for on ground emergency!
Per Holmberg: On ground emergency! (råber)
Stefan Rasmussen: On ground emergency!
Per Holmberg: Titta rakt fr.., titta rakt fram!
Per Holmberg: Titta rakt fram
Per Holmberg: Titta rakt fram, ... ut
Per Holmberg: A vi har flaps, vi har flap, titta rakt fram, titta rakt fram!
Stefan Rasmussen: Yes
Kabinepersonale no.1 / purser: Sätt dej ner
Per Holmberg: Du fly..., nej du flyger
Stefan Rasmussen: Yes
Per Holmberg: Välj en plats, höger, höger, höger, ... höger, höger, ... styr höger, styr höger
Kabinepersonale no.1 / purser: Keep your seat belts fastened
Stefan Rasmussen: ..Checked...checked
Kabinepersonale no.1 / purser: Keep calm
Per Holmberg: Ja rakt fram där, rakt fram där, rakt fram, rakt mot skogen
Per Holmberg: Ja rakt mot skogen
Ulf Cedermark: Ska vi ta ut hjulen?
Kabinepersonale no.1 / purser: Bend down, hold your knees... ja
Per Holmberg: Ja gear down, gear down
Per Holmberg: Styr rakt fram
Ulf Cedermark: Och Stockholm SK 751, vi havererar i marken nu
Kommunkationen i flyet umiddelbart før styrtet

En byge af splinter, jord, sne og brændstof rammer flere af passagererne, som bliver kastet frem og tilbage. Kontroltårnet kan høre, hvordan flyet brager gennem området med 200 km i timen. Flyet fælder alle træer på en 125 meters strækning. Højre vinge brækker af, og flyet brækker i tre dele. 

Styrmanden banker hovedet mod instrumenterne i loftet og besvimer. Til alles held opstår der ingen brand. Styrmand Ulf Cedermark vågner ved, at Stefan Rasmussen rusker i ham. 

SAS-flyet brækkede over i tre stykker
Flyet brækker i tre dele

Kaptajn Stefan Rasmussen fortæller passagererne, at alle er i live. Der opstår spontane klapsalver. Kun fire passagerer kan ikke forlade flyet ved egen hjælp, men skal have en hånd for at komme ud. Ved styrtet i Gottröra får styrmanden og 7 passagerer alvorlige skader, men alle 123 passagerer og 6 besætningsmedlemmer overlever, det som svenskerne kalder Gottrörakraschen (styrtet i Gottröra), men det burde retteligt hedde Miraklet ved Gottröra. 

Stefan G. Rasmussen bliver i forbindelse med flystyrtet en kendt person og bliver udråbt som helt. Han bliver dekoreret med Ridderkorset af Dronning Margrethe den 2.

Læs mere

DR har en længere artikel om flystyrtet, som de kalder Miraklet i Gottröra

Kommunikationen i flyene bliver altid optaget. Her er en udskrift

Den svenske stats havarikommision har lavet en havarirapport om Gottrörakraschen

Læs om flere flykatastrofer

Et andet SAS-fly styrtede ned i Stockholm 40 år tidligere. Det var i den gamle lufthavn i Bromma. Dengang overlevede alle passagerer heldigvis også

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker under take off i Milano Linate-lufthavnen, da et SAS-fly rammer et privat Cessna-fly

Et andet SAS-fly har tidligere lavet en nødlandet på maven under starten. Det skete på ferieøen Tenerife. Også dengang overlevede alle passagerer

Skriv et svar