Et sovjetisk fly flyver alt for lavt over København under indflyvningen til Københavns Lufthavn. I den tætte tåge er piloten gået ned under den tilladte flyvehøjde.

Et sovjetisk Ilyushin fra Aeroflot er via en mellemlanding i Riga på vej fra Moskva til Københavns Lufthavn, Kastrup. Det er tidlig morgen, tågen ligger tæt over København, og det blæser. Der er en sigtbarhed på bare 1.700 meter, men skyhøjden er tilfredsstillende. I kontroltårnet i Kastrup Lufthavn sidder en flyledertolk og taler med den sovjetiske pilot. Piloten beretter ikke om noget usædvanligt. Han er fløjet over lufthavnen og har fået besked på at gennemføre landingen med et vendepunkt ved Bellafyret, som ligger ved Damhussøen/Brønshøj. Flyet kontakter kontroltårnet, da han er ved Bellafyret. Her holder piloten en flyvehøjde på 300 meter.

Maskinen flyver ind over den vestlige del af København med Frederiksberg, Carlsberg og Vesterbro med 200-300 km i timen. Piloten flyver alt for lavt. Normalt flyver maskinerne på denne rute til Kastrup i en højde af ca. 350 meter over H.C. Ørstedværket, men det sovjetiske fly har kun en højde på 80 meter. Han skal holde en sikkerhedshøjde på mindst på 300 meter.

Lige idet jeg vendte mig, så jeg flyet komme ude af kontrol som en vingeskudt kæmpefugl. Jeg tror, at maskinen kun var 3-4 meter fra mig, da jeg dukkede ned, og den styrtede i vandet lige ud for.
Carl Henry Bach, belysningsarbejder
I Politiken den 16. august 1957

Flyet rammer den nye og højeste af Ørstedværkets fem skorstene, som er fuldstændig indhyldet i tåge. Den højre vinge
bliver flået af, da flyet rammer skorstenen 78 meter oppe. Skorstenens 7 mm tykke metalplader bliver trykket ind, en mandskabstrappe bliver revet løs, forvredne metalstykker bliver spredt over alt, en brændstoftank bliver revet af flyet og falder ned på et tag. Hele området stinker af brændstof. Flyet fortsætter 500 meter og styrter ned i Tømmergraven i Københavns Havn omkring Enghave Brygge.

Haleroret fra det sovjetiske fly bliver bjærget i Københavns Havn
Haleroret fra det sovjetiske fly bliver bjærget i Københavns Havn

Hvorfor piloten er gået så langt ned vides ikke, men meget tyder dog på, at han prøver at finde et hul i skydækket for at lave en visuel landing, så han kan lande efter jordobservation i stedet for at flyve efter instrumenterne. 

Der er ingen danskere med flyet, der har 23 passagerer og 5 besætningsmedlemmer om bord. Alle omkommer i flystyrtet i Københavns Havn.

Læs mere

Dansk Kulturarv har en lille sort/hvid film om ulykken i Københavns Havn

DR’s Bonanza har også en film om ulykken i Københavns Havn

Facebookgruppen Dansk Historie har et billede fra bjærgningen efter styrtet

Læs om flere flykatastrofer

Seks år tidligere skete en anden flyulykke i Københavns Havn, da et fly fra Hærens Flyvetropper får problemer i Sydhavnen

Et andet fly, der også får en våd landing, er SAS-flyet Haakon Viking i JFK International Airport i New York. Heldigvis uden dødsfald

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly under indflyvningen forsvinder i en regnsky