Et fly fra Hærens Flyvetropper er på vej til Københavns Lufthavn, men tæt tåge giver flyet problemer, mens det befinder sig over Københavns Sydhavn.

Arne Schjødt Jensen er pilot på en weekendtur med tre andre ansatte ved Hærens Flyvetropper. De har vundet lodtrækningen om at låne en flyvemaskine til at flyve hjem på weekend og er på vej fra Karup til Københavns Lufthavn, Kastrup. Kl 13.00 får luftvåbnets sikkerhedstjeneste kontakt med flyet, som gør klar til indflyvning og efterfølgende landing i lufthavnen.

Pludselig kommer der en kraftig tåge rullende ind over slusen ved Sydhavnen. Det betyder, at skonnerten Lolly fra Ærøskøbing må vente ved slusen, indtil tågen er lettet. På samme tid kommer luftvåbnets 2-motorers Oxford med de fire på orlov flyvende gennem Sydhavnen. Tågen gør det umuligt for piloten at orientere sig.

Så blev det pludselig så tykt derude - tågen lagde sig om maskinen. Vi kunne intet se, og så lød der et brag.
Overfenrik Henrik Mogensen, den eneste overlevende
I Politiken den 21. oktober 1951

Vidner ser en sort silouet ramme og rive et par meter af den bagerste mast på skonnerten, der ligger fortøjret ved slusen. Flyet styrter ned på det opdæmmede areal mellem slusen og Amager 500 meter væk. Flyets to propeller har pløjet sig ned i den bløde jord, og flyets træramme brænder. En person kommer gående hen imod vraget. Det er flyets eneste overlevende, Henrik Mogensen. Han har nået at springe ud med faldskærm.

Læs om flere flykatastrofer

Omkring seks år senere styrter et sovjetisk rutefly ned i Københavns Havn, da det rammer en af H.C. Ørstedværkets skorstene

Et andet fly, der også får en våd landing, er SAS-flyet Haakon Viking i JFK International Airport i New York. Heldigvis uden dødsfald

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker under indflyvningen, da et ungarsk Malev-fly forsvinder i en regnsky

Skriv et svar