Et SAS-fly er på vej fra København til Los Angeles. Ved indflyvningen til Los Angeles International Airport opstår der en række problemer giver et katastrofalt udfald.

SAS-flyet Sverre Viking har forladt Seattle Tacoma International Airport med 1 time og 11 minutters forsinkelse og er på vej til Los Angeles International Airport. Forsinkelsen har dog intet at gøre med, hvad der nu sker. 

Flyet er begyndt nedstigningen til Los Angeles International Airport og er over Santa Monica Bay. Det er dårligt vejr, sigtbarheden er ca. 6 km, det er tåget og regner. Det blæser over 10 m/s, og kaptajn Kevin Davis bliver nødt til at lave en Approach Procedure Instrument (API). Det vil sige, at han bliver nødt til at lande flyet uden at kunne se landingsbanen eller sagt på en anden måde, så bliver han nødt til at flyve efter instrumenterne, indtil han se landingsbanen. Det er dog mørkt, og ingen i cockpittet kan se jorden.

Den udfordring bliver hurtigt overskygget af et endnu større problem. Næsehjulet giver problemer. Kevin Davis kan ikke få bekræftet, at næsehjulet er nede. Kaptajnen giver flyets Systems Operator Åke Ingvar Andersson besked på, manuelt at tjekke om næsehjulet er nede. Åke Ingvar Andersson kan se, at næsehjulet er nede og låst. Han giver beskeden videre og begiver sig tilbage til sin plads.

I løbet af den korte tid problemet varer, har ingen holdt øje med flyvehøjden. Kommunikationen mellem kaptajnen og andenpilot Hans Ingvar Hansson er gået galt. Andenpiloten ved ikke, hvor alvorligt problemet med landingsstellet er. Han bruger den normale landingsprocedure. Pludselig ser han, at højdemåleren siger 0. Han forsøger at trække flyet op, men forgæves. Sverre Viking rammer ned i havoverfladen i Santa Monica Bay. Det brækker i tre dele. De to bagerste dele synker ned på 110 meter, mens den forreste del inklusive cockpit og vinger bliver liggende på overfladen, indtil flyet bliver trukket ind på lavere vand, hvor de synker for senere at blive fjernet.

It was a hell of a storm. It was quite a ride out to the crash scene.
George Fry, fotograf
I Los Angeles Times

Der er 45 personer om bord på Sverre Viking. 13 passagerer slipper uden men. 11 passagerer og 6 besætningsmedlemmer bliver såret. Tre passagerer og en stewardesse drukner, mens ni passagerer and to stewardesser aldrig bliver fundet. Det er den første større ulykke i Los Angeles International Airport, men den skal snart blive overgået af en endnu større katastrofe i samme lufthavn.

Fem dage senere styrter en andet fly ned ved Los Angeles International Airport. Et United Airlines-fly en Boeing 727.  Alle 38 ombordværende bliver dræbt.

Læs mere

Wikipedia har også en udførlig beskrivelse af ulykken i Santa Monica Bay

LA Times har en artikel om to næsten identiske ulykker i Santa Monica Bay

National Transportation Safety Board har lavet en havarirapport

Læs om flere flykatastofer

15 år senere får et andet SAS-fly en våd landing heldigvis uden dødsfald. Det sker i JFK International Airport i New York, hvor flyet ender i vandet

Et privat leaset Sterling Airways-fly rammer havoverfalden 1 km sydvest for Nice. Flyet når aldrig frem til lufthavnen i Cotê D’Azur og alle omkommer

I dårligt vejr på Færøerne kommer et fly i store problemer på Myggenæs. Flyet venter på bedre vejr, men problemer en teknikken får konsekvenser

Skriv et svar