På den første tur på den nye rute mellem Madrid og København forsvinder flyet kort før landingen i Københavns Lufthavn, Kastrup.

SAS-flyet Torlak Viking er på vej fra Madrid. Passagerne skal deltage i Industrimessen og er de første spanske turister i Danmark siden Anden Verdenskrig. Flyet har mellemlandet i Paris, fået tanket op og er taget af sted igen kl. 17.05. Flyet er inde over København kl. 20.42.
Nu mangler blot landing i Kastrup, og SAS kan sige velkommen hjem til den første maskine på den nye rute mellem Madrid og København.
Pilot Niels Worm Buchhave kontakter kontroltårnet. Vejret er dårligt, der er lavthængende skyer. Flere fly er taget uden om Kastrup på grund af vejret. Og i lufthavnen er der trafik.

Se at få mig ned hurtigt. Det haster, for jeg har lovet min kone, at vi kan nå en biograf til 21-forestillingen.
Pilot Niels Worm Buchave til kontroltårnet

På grund af de lavthængende skyer, bliver den 37 årige pilot nødt til at lave en blindflyvning, hvor han bruger instrumenterne og kontroltårnets angivelser i stedet for sit eget udsyn. Det er dog intet problem for Niels Worm Buchave, han er ekspert i blindflyvning og kender maskinen som sin egen bukselomme. Han har nemlig trænet med maskinerne, da de blev indkøbt og var også med på de første store ture med maskinerne. Flyet skal til at begynde landingen og ligger i 300 meters højde i direkte forlængelse af landingsbanen. Pludselig mister kontroltårnet kontakten med Torlak Viking. 

Flyet har brændstof til at flyve til kl. 23.15, men da kontroltårnet ikke hører fra flyet eller andre lufthavne svinder håbet. Fra Sverige kommer der beretninger om et eksplosionlignende brag. Skibe og fly bliver sendt ud for at lede efter Torlak Viking.

I bestræbelserne på at finde flyet bliver der brugt ekkolod, man har lånt af fiskere, Bendixapparater og Decca. Torlak Viking bliver trods den intense eftersøgningen først fundet en måned senere (d. 8. marts) kort før eftersøgning skulle have været indstillet. Flyet ligger på 23 meter dybt vand på Pinhättan Stengrund, som er ca. 30 meter fra land omkring en kilometer syd for Barsebäck. Da flyet bliver bugseret til København d. 16. marts, går vraget itu, og man mister en del af flyet og nogle de omkomne passagerer. De passagerer bliver aldrig fundet igen. 

Ingen af de 23 spanske passagerer eller de 5 besætningsmedlemmer overlever styrtet.

Læs om flere flykatastrofer

Den værste flykatastrofe i Danmark sker i Skagerrak, da et privat leaset fly fra rederiet Wilhelmsen Line på vej fra Oslo til Hamborg styrter i havet

Den værste flykatastrofe i Danmarkshistorien sker under take off i Milano Linate lufthavnen, da et SAS-fly rammer et privat Cessna-fly

Den værste flykatastrofe i Kastrup Lufthavn sker, da et ungarsk Malev-fly under indflyvningen forsvinder i en regnsky og styrter i Øresund

Skriv et svar